Statut

STATUT STOWARZYSZENIA
pod nazwą
Stowarzyszenie Dzieci są Ważne


Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1
1. Stowarzyszenie, zwane dalej „Stowarzyszeniem”, nosi nazwę Stowarzyszenie Dzieci są Ważne. Stowarzyszenie może posługiwać się nazwą skróconą „SDSW”.
2. Stowarzyszenie jest zawiązane na czas nieokreślony.
3. Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach, ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz niniejszego Statutu.

§2
1. Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej ze szczególnym uwzględnieniem obszaru terenu miasta i gminy Skawina.
2. Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Skawina.
3. Stowarzyszenie może należeć do lub współpracować z innymi krajowymi lub międzynarodowymi organizacjami o podobnych celach.
4. Stowarzyszenie dla właściwej realizacji swoich celów statutowych może prowadzić działalność poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej, zgodnie z prawem miejscowym i międzynarodowym.
5. Stowarzyszenie może używać okrągłej i/lub podłużnej pieczęci z nazwą lub adresem Stowarzyszenia.
6. Działalność Stowarzyszenia opiera się na pracy społecznej i ochotniczej członków oraz wolontariuszy.
7. Stowarzyszenie do prowadzenia swych spraw może zatrudniać niezbędną liczbę pracowników, a pracownikiem może być każdy członek Stowarzyszenia oraz osoby nienależące do Stowarzyszenia.

§3
1. Stowarzyszenie w celu realizacji swoich działań współpracuje z pedagogami i innymi osobami kształtującymi i rozwijającymi wiedzę i umiejętności dziecka.
2. Stowarzyszenie jest rzecznikiem dziecka, chroni i promuje jego prawa z poszanowaniem praw i obowiązków jego rodziców lub opiekunów prawnych oraz osób za nie odpowiedzialnych.
3. W uznaniu wysiłku i ofiarności osób działających na rzecz i dla dobra dzieci Stowarzyszenie może ustalać i nadawać indywidualne lub zbiorowe odznaki, tytuły honorowe i wyróżnienia według zasad określonych w regulaminach przyjmowanych przez Zarząd.

§4
Zasady, którymi kieruje się Stowarzyszenie:
a) sprawiedliwość, równość – wobec wszystkich dzieci,
b) jedność, współpraca – wszystkich osób, którym zależy na dobru dzieci, ich rodziców oraz opiekunów,
c) lojalność, solidarność – ze wszystkimi, którzy będą potrzebować pomocy i wsparcia Stowarzyszenia,
d) dobro, tolerancja – wobec wszystkich dzieci i ich rodziców z poszanowaniem ich własnych poglądów czy zdania,
e) działalności humanitarnej, charytatywnej, pracy społecznej wolontariatu oraz wzajemnej pomocy.

Rozdział II
Cele Stowarzyszenia i sposoby ich realizacji
§5
Celem Stowarzyszenia jest:
1. Wspieranie dzieci i rodzin wymagających szczególnej opieki i pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej.
2. Udzielanie rodzicom pomocy w sprawowaniu opieki nad dzieckiem, dostosowanej do wieku dziecka. Prowadzenie działalności edukacyjnej, opiekuńczej, wychowawczej.
3. Wyrównanie startu i szans życiowych dzieci niepełnosprawnych i przewlekle chorych, ze szczególnym uwzględnieniem ich integracji w środowiskach lokalnych.
4. Wspomaganie i ukierunkowanie indywidualnego rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi.
5. Przeciwdziałanie zagrożeniom zdrowotnym i ekologicznym, upowszechnianie zdrowego stylu życia, kultury fizycznej, sportu, rekreacji, zdrowego odżywiania.
6. Inicjowanie i upowszechnianie kultury pedagogicznej wśród rodziców i społeczeństwa.
7. Pomoc w dostosowaniu i organizacji miejsc sprzyjających i bezpiecznych dla dzieci oraz młodzieży.
8. Integracja środowiska lokalnego, w tym m. in. osób starszych, a także innych organizacji pozarządowych.
9. Wspieranie prawidłowego rozwoju  fizycznego, poznawczego, społecznego i kulturalnego dzieci i rodziców.
10. Promocja Gminy Skawina w zakresie opieki nad dziećmi i rodzinami w Skawinie.
11. Podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej.
12. Działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn.
13. Promowanie postaw proekologicznych.
14. Promowanie turystyki i krajoznawstwa.
15. Rozwój postaw obywatelskich oraz zaangażowanie młodych ludzi w życie społeczne poprzez rozpowszechnianie wolontariatu.
16. Działalność charytatywna.
17. Wspieranie wszelkich form pomocy i inicjatyw zmierzających do przeciwdziałania przemocy wobec dzieci i młodzieży oraz przemocy w rodzinie.
18. Wspieranie działań na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka.

§6
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
1. Pełnienie dyżurów członków Stowarzyszenia jako formy kontaktu.
2. Organizację i realizację działań edukacyjnych m. in. szkoleń, warsztatów, kursów, wykładów, wystaw, służących realizacji celów oraz innych form edukacyjnych rozwijających kompetencje uczestników zgodnie z celami zawartymi w §5.
3. Wspieranie działalności placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz innych placówek dla dzieci, poprzez współpracę z dyrekcją i pracownikami placówek.
4. Prowadzenie placówek zapewniających opiekę dzienną nad dziećmi.
5. Tworzenie i prowadzenie pozaszkolnych form integracji realizujących zadania w zakresie integracji społecznej dzieci.
6. Wspieranie rodzin poprzez pomoc lub szukanie właściwych instytucji wspierających rodzinę, o ile samo Stowarzyszenie nie może właściwej pomocy udzielić.
7. Organizowanie, współorganizowanie i prowadzenie aktywnego wypoczynku dla dzieci, w tym działań o charakterze profilaktycznym, edukacyjnym i rozrywkowym m.in. w postaci obozów, półobozów, wycieczek turystycznych, wycieczek tematycznych, artystycznych, pikników, imprez okolicznościowych.
8. Organizację oraz obsługę wydarzeń i imprez kulturalnych, edukacyjnych i sportowych zmierzających do realizacji celów statutowych.
9. Współpracę na rzecz realizacji celów Stowarzyszenia z innymi organizacjami i podmiotami m.in. w formie partnerstwa, koalicji.
10. Prowadzenie i współpracę przy realizacji badań, opracowywanie i wydawanie publikacji, udział w konferencjach związanych z realizacją celów statutowych Stowarzyszenia.
11. Organizowanie konkursów i innych imprez mających na celu promocję działalności statutowej Stowarzyszenia.
12. Współpracę międzyregionalną i międzynarodową z innymi osobami i podmiotami.
13. Współpracę ze szkołami, uczelniami wyższymi.
14. Współpracę z samorządami, mediami.
15. Współpracę z osobami fizycznymi wykazującymi zainteresowanie celami Stowarzyszenia.
16. Prowadzenie własnej działalności charytatywnej poprzez: organizowanie kwest pieniężnych, organizowanie zbiórek pieniężnych w kraju i za granicą, pozyskiwanie sponsorów okolicznościowych i stałych.
17. Tworzenie sieci i narzędzi służących rozwojowi partnerstw wspierających działalność statutową Stowarzyszenia, w tym zagranicznych.
18. Pozyskiwanie środków finansowych i rzeczowych oraz usług wspomagających działania zgodnie ze statutowymi celami Stowarzyszenia.
19. Tworzenie bazy wolontariuszy współpracujących ze Stowarzyszeniem, w tym gromadzenie danych teleadresowych.

§7
1. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
2. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia jest przeznaczony wyłącznie do realizacji celów statutowych określonych w §5 Statutu, tj. na realizację celów pożytku publicznego.
3. Działalność gospodarcza stanowi działalność dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego wynikającej ze Statutu.
4. Stowarzyszenie może również prowadzić odpłatną działalność pożytku publicznego na zasadach określonych stosownymi przepisami dotyczącymi działalności pożytku publicznego. Dochód z tej działalności przeznaczony jest wyłącznie do realizacji celów statutowych określonych w §5, które są celami pożytku publicznego.
5. Decyzję o podjęciu działalności gospodarczej podejmuje Walne Zebranie Członków zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Stowarzyszenia uprawnionych do głosowania.

§8
Stowarzyszenie, prowadząc nieodpłatną działalność pożytku publicznego, dąży do realizacji swoich statutowych celów poprzez:
1. Pełnienie dyżurów członków Stowarzyszenia jako formy kontaktu.
2. Organizację i realizację działań edukacyjnych m. in. szkoleń, warsztatów, kursów, wykładów, wystaw, służących realizacji celów  i innych form edukacyjnych rozwijających kompetencje uczestników zgodnie z celami  zawartymi w §5.
3. Wspieranie działalności placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz innych placówek dla dzieci.
4. Prowadzenie placówek zapewniających opiekę dzienną nad dziećmi.
5. Tworzenie i prowadzenie pozaszkolnych form integracji realizujących zadania w zakresie integracji społecznej dzieci.
6. Wspieranie rodzin poprzez pomoc lub szukanie właściwych instytucji wspierających rodzinę, o ile samo Stowarzyszenie nie może właściwej pomocy udzielić.
7. Organizowanie, współorganizowanie i prowadzenie aktywnego wypoczynku dla dzieci, w tym działań o charakterze profilaktycznym, edukacyjnym i rozrywkowym m.in. w postaci obozów, półobozów, wycieczek turystycznych, wycieczek tematycznych, artystycznych, pikników, imprez okolicznościowych.
8. Organizację oraz obsługę wydarzeń i imprez kulturalnych, edukacyjnych i sportowych zmierzających do realizacji celów statutowych.
9. Współpracę na rzecz realizacji celów Stowarzyszenia z innymi organizacjami i podmiotami m.in. w formie partnerstwa, koalicji.
10. Prowadzenie i współpracę przy realizacji badań, opracowywanie i wydawanie publikacji, udział w konferencjach związanych z realizacją celów statutowych Stowarzyszenia.
11. Organizowanie konkursów i innych imprez mających na celu promocję działalności statutowej Stowarzyszenia.
12. Współpracę międzyregionalną i międzynarodową z innymi osobami i podmiotami.
13. Współpracę ze szkołami, uczelniami wyższymi.
14. Współpracę z samorządami, mediami.
15. Współpracę z osobami fizycznymi wykazującymi zainteresowanie celami Stowarzyszenia.
16. Prowadzenie własnej działalności charytatywnej poprzez: organizowanie kwest pieniężnych, organizowanie zbiórek pieniężnych w kraju i za granicą, pozyskiwanie sponsorów okolicznościowych i stałych.
17. Tworzenie sieci i narzędzi służących rozwojowi partnerstw wspierających działalność statutową Stowarzyszenia, w tym zagranicznych.
18. Pozyskiwanie środków finansowych i rzeczowych oraz usług wspomagających działania zgodnie ze statutowymi celami Stowarzyszenia.
19. Tworzenie bazy wolontariuszy współpracujących ze Stowarzyszeniem, w tym gromadzenie danych teleadresowych.

§9
Stowarzyszenie, prowadząc odpłatną działalność pożytku publicznego, dąży do realizacji swoich statutowych celów poprzez:
1. Organizację i realizację działań edukacyjnych m. in. szkoleń, warsztatów, kursów, wykładów, wystaw, służących realizacji celów  i innych form edukacyjnych rozwijających kompetencje uczestników zgodnie z celami zawartymi w §5.
2. Wspieranie działalności placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz innych placówek dla dzieci.
3. Prowadzenie placówek zapewniających opiekę dzienną nad dziećmi.
4. Tworzenie i prowadzenie pozaszkolnych form integracji realizujących zadania w zakresie integracji społecznej dzieci.
5. Wspieranie rodzin poprzez pomoc lub szukanie właściwych instytucji wspierających rodzinę, o ile samo Stowarzyszenie nie może właściwej pomocy udzielić.
6. Organizowanie, współorganizowanie i prowadzenie aktywnego wypoczynku dla dzieci, w tym działań o charakterze profilaktycznym, edukacyjnym i rozrywkowym m.in. w postaci obozów, półobozów, wycieczek turystycznych, wycieczek tematycznych, artystycznych, pikników, imprez okolicznościowych.
7. Organizację oraz obsługę wydarzeń i imprez kulturalnych, edukacyjnych i sportowych zmierzających do realizacji celów statutowych.
8. Współpracę na rzecz realizacji celów Stowarzyszenia z innymi organizacjami i podmiotami m.in. w formie partnerstwa, koalicji.
9. Prowadzenie i współpracę przy realizacji badań, opracowywanie i wydawanie publikacji, udział w konferencjach związanych z realizacją celów statutowych Stowarzyszenia.
10. Organizowanie konkursów i innych imprez mających na celu promocję działalności statutowej Stowarzyszenia.
11. Tworzenie sieci i narzędzi służących rozwojowi partnerstw wspierających działalność statutową Stowarzyszenia, w tym zagranicznych.

Rozdział III
Członkowie Stowarzyszenia, ich prawa i obowiązki
§10
1. Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i osoby prawne.
2. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.
3. Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
a) członków zwyczajnych,
b) członków wspierających,
c) członków honorowych.

§11
1. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia zostaje się na podstawie uchwały Zarządu, po złożeniu na ręce Zarządu deklaracji członkowskiej obejmującej oświadczenie o przystąpieniu do Stowarzyszenia oraz pisemnej rekomendacji co najmniej dwóch członków zwyczajnych Stowarzyszenia. Członkiem zwyczajnym może zostać osoba fizyczna, będąca obywatelem polskim lub cudzoziemcem, również niemającym miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej oraz osoba pełnoletnia, mająca pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiona praw publicznych.
2. Przyjęcia nowych członków dokonuje Zarząd uchwałą podjętą nie później niż w ciągu 30 dni od daty złożenia deklaracji.
3. W razie odmowy przyznania członkostwa Zarząd ma obowiązek pisemnego powiadomienia o tym fakcie kandydata, nie później jednak niż w ciągu 30 dni od daty podjęcia uchwały.
4. W razie decyzji o odmowie członkostwa kandydat ma prawo, w ciągu 30 dni od daty jej doręczenia, złożyć na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej odwołanie do Walnego Zebrania. Walne Zebranie rozpatruje odwołanie podczas najbliższych obrad. Uchwała Walnego Zebrania w tej sprawie jest ostateczna.
5. Członkowie zwyczajni Stowarzyszenia zobowiązani są do:
a) przyczyniania się do wzrostu roli i znaczenia Stowarzyszenia swoją postawą i działaniami,
b) regularnego i terminowego opłacania składek członkowskich,
c) popierania i czynnego realizowania celów Stowarzyszenia poprzez uczestniczenie w Walnych Zebraniach,
d) przestrzegania powszechnie obowiązujących przepisów prawa i postanowień Statutu, regulaminów, uchwał władz Stowarzyszenia oraz dbania o dobre imię Stowarzyszenia.
e) pisemnego informowania Zarządu o zmianach w danych osobowych i kontaktowych w celu aktualizacji listy członków.
6. Członkowie zwyczajni mają prawo:
a) biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Stowarzyszenia,
b) uczestniczenia w określaniu programów działania Stowarzyszenia oraz ich realizacji,
c) korzystania z dorobku,  majątku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia, zgodnych z jego celami statutowymi,
d) udziału w zebraniach oraz wszystkich przedsięwzięciach organizowanych przez Stowarzyszenie,
e) zgłaszania Zarządowi wniosków co do działalności Stowarzyszenia,
f) wydawania rekomendacji potencjalnym nowym członkom.

§12
1. Członkiem wspierającym Stowarzyszenia zostaje się na podstawie uchwały Zarządu, po złożeniu na ręce Zarządu deklaracji członkowskiej członka wspierającego obejmującej oświadczenie o przystąpieniu do Stowarzyszenia oraz pisemnej rekomendacji co najmniej dwóch członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
2. Formę i rodzaj wspierania Stowarzyszenia przez członka wspierającego określają postanowienia deklaracji członkowskiej członka wspierającego.
3. Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania Statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.
4. Członkowie wspierający nie posiadają biernego ani czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział w posiedzeniach statutowych władz Stowarzyszenia z głosem doradczym.
5. Członkiem wspierającym mogą zostać zarówno osoby fizyczne jak i prawne (firmy, inne organizacje, itp.), które są zainteresowane działalnością Stowarzyszenia i deklarują pomoc finansową, rzeczową, usługową lub merytoryczną w realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.  Członkiem wspierającym może również zostać osoba małoletnia w wieku do 18 lat, za pisemną zgodą swojego przedstawiciela ustawowego.
6. Członek wspierający zobowiązany jest do przestrzegania Statutu i uchwał władz Stowarzyszenia. Członek wspierający powinien wywiązywać się z zadeklarowanych świadczeń.
7. Członek wspierający ma prawo do korzystania z dorobku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia, udziału w zebraniach, wykładach oraz imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie oraz zgłaszania wniosków co do działalności Stowarzyszenia z głosem doradczym.
8. Przyjęcia nowych członków wspierających dokonuje Zarząd uchwałą podjętą nie później niż w ciągu 30 dni od daty złożenia deklaracji.
9. Przyjęcie w poczet członków wspierających Stowarzyszenia, odmowa przyjęcia i droga odwoławcza odbywa się na takich samych zasadach jak w przypadku członków zwyczajnych (§11 ust. 2-4).
10. Członek wspierający – osoba prawna działa w Stowarzyszeniu za pośrednictwem swojego przedstawiciela, osoba fizyczna działa w swoim własnym imieniu.
11. W pozostałym zakresie, o ile niniejszy Statut nie stanowi inaczej przyznając określone prawa lub kompetencje wyłącznie członkom zwyczajnym, korzystają oni z praw przysługujących członkom zwyczajnym.

§13
1. Członkiem honorowym może zostać osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w rozwój idei Stowarzyszenia lub w inny szczególny sposób wniosła zasługi dla Stowarzyszenia.
2. Nadanie godności członka honorowego następuje przez Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu, za zgodą osoby mającej uzyskać status członka honorowego.
3. Członkowie honorowi nie posiadają biernego ani czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział w posiedzeniach władz statutowych Stowarzyszenia z głosem doradczym, poza tym, o ile niniejszy Statut nie stanowi inaczej przyznając określone prawa lub kompetencje wyłącznie członkom zwyczajnym, posiadają takie same prawa jak członkowie zwyczajni.
4. Członkowie honorowi są zwolnieni ze składek członkowskich, poza tym mają obowiązek przestrzegania Statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia oraz dbania o dobre imię i mienie Stowarzyszenia.

§14
1. Utrata członkostwa następuje na skutek: dobrowolnej, pisemnej rezygnacji złożonej na ręce Zarządu, śmierci członka lub utraty praw publicznych lub zdolności do czynności prawnych na mocy prawomocnego wyroku sądu powszechnego.
2. Utrata członkostwa może nastąpić na skutek pozbawienia członkostwa uchwałą Walnego Zebrania Członków podjętą w głosowaniu tajnym:
a) z powodu naruszania postanowień Statutu, regulaminów oraz uchwał władz Stowarzyszenia, na pisemny wniosek co najmniej 3 członków Stowarzyszenia;
b) z powodu notorycznego, nieusprawiedliwionego niebrania udziału w pracach Stowarzyszenia, na pisemny wniosek co najmniej 3 członków Stowarzyszenia;
c) z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań, przez okres przekraczający sześć miesięcy, na pisemny wniosek Skarbnika Zarządu lub Prezesa Zarządu,
d) w przypadku utraty przez członka zwyczajnego praw obywatelskich w wyniku prawomocnego wyroku sądu, na pisemny wniosek co najmniej 1 członka Stowarzyszenia,
e) w przypadku celowego działania na niekorzyść Stowarzyszenia lub jego członków, na pisemny wniosek co najmniej 1 członka Stowarzyszenia.
3. W przypadku podjęcia uchwały o pozbawieniu członkostwa, adresatowi takiej uchwały przysługuje prawo złożenia umotywowanego wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Uchwała Walnego Zebrania Członków zapadła w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy jest ostateczna.
4. Odwołanie składa się za pośrednictwem Zarządu Stowarzyszenia, w nieprzekraczalnym terminie 14 dni od dnia otrzymania uchwały Walnego Zebrania Członków.
5. Uchwała, o której mowa wyżej w ust. 2 staje się w pełni skuteczna z chwilą upływu terminu do wniesienia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, o którym mowa w ust. 3. Do czasu upływu terminu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, a w przypadku złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, do czasu ponownego rozpatrzenia, członkostwo jest zawieszone.
6. W przypadkach naglących Zarząd Stowarzyszenia może podjąć decyzję o zawieszeniu członkostwa do czasu rozpatrzenia sprawy pozbawienia członkostwa przez najbliższe Walne Zebranie Członków.
7. Zawieszenie członkostwa powoduje zawieszenie wszystkich praw i obowiązków członka. Zawieszony członek zajmujący stanowisko we władzach statutowych Stowarzyszenia ma obowiązek w terminie do 3 dni roboczych przekazać innemu wskazanemu przez Zarząd członkowi pełen zakres obowiązków, prowadzonych spraw, a przypadku koordynowania projektów przekazania całego zakresu obowiązków, postępów w realizacji, zobowiązań itp.
8. Cofnięcie zawieszenia następuje na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków, które decyduje o przywróceniu lub nieprzywróceniu danego członka na poprzednie stanowisko we władzach statutowych Stowarzyszenia.

Rozdział IV
Władze Stowarzyszenia
§15
Władzami Stowarzyszenia są:
1) Walne Zebranie Członków,
2) Zarząd,
3) Komisja Rewizyjna.

Walne Zebranie Członków
§16
1. Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków. W sprawach, w których Statut nie określa właściwości władz Stowarzyszenia, podejmowanie uchwał należy do Walnego Zebrania Członków.
2. Kadencja wszystkich władz wybieralnych Stowarzyszenia trwa 2 lata, a ich wybór i odwoływanie odbywa się w drodze uchwały Walnego Zebrania Członków podejmowanej w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów. Przez bezwzględną większość głosów rozumie się na gruncie niniejszego Statutu więcej niż połowę głosów oddanych. Członków Zarządu powołuje się na okres wspólnej kadencji. Członków Komisji Rewizyjnej powołuje się na okres wspólnej kadencji.
3. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział członkowie zwyczajni z głosem stanowiącym oraz członkowie wspierający, honorowi i zaproszeni goście z głosem doradczym.
4. W obradach Walnego Zebrania Członków musi uczestniczyć co najmniej połowa członków zwyczajnych. W przypadku niezebrania się wymaganej liczby członków zwyczajnych Zarząd musi w ciągu 14 dni ogłosić kolejny termin Walnego Zebrania Członków. Kolejny termin Walnego Zebrania Członków nie może być późniejszy niż 30 dni od poprzedniego terminu.
5. Walne Zebrania Członków zwołuje Zarząd zawiadamiając wszystkich członków Stowarzyszenia za pomocą teleinformatycznych środków przekazu, na wskazany adres email lub nr telefonu przedłożony Zarządowi pisemnie przez członka Stowarzyszenia. W zawiadomieniu należy oznaczyć dzień, godzinę i miejsce posiedzenia oraz planowany porządek obrad. W przypadku zamierzonej zmiany Statutu Stowarzyszenia należy wskazać istotne elementy treści proponowanych zmian. Zawiadomienie musi być wysłane co najmniej 21 dni przed ustaloną datą.
6. Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają zwykłą większością głosów w obecności minimum połowy członków zwyczajnych i podejmowane są w głosowaniu jawnym, chyba że zapisy Statutu przewidują odrębny tryb głosowania.

§17
1. Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
2. Zwyczajne Walne Zebranie Członków odbywa się:
a) raz na 1 rok: sprawozdawcze,
b) raz na 2 lata: wyborcze.
3. Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwoływane jest przez Zarząd Stowarzyszenia w terminach:
a) sprawozdawcze: do końca II kwartału roku,
b) wyborcze: w okresie dwóch miesięcy przed upływem kadencji.

§18
1. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może się odbyć w dowolnym momencie. Jest ono zwoływane przez Zarząd z własnej inicjatywy, na żądanie Komisji Rewizyjnej lub Walnego Zebrania (w formie uchwały) albo na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
2. Wniosek lub żądanie zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania powinien zawierać powód zwołania Zebrania oraz proponowany porządek obrad.
3. Termin Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków powinien zostać wyznaczony do 21 dni od dnia zaistnienia wakatu we władzach statutowych Stowarzyszenia albo złożenia wniosku lub żądania. Data Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków nie może być późniejsza niż 2 miesiące od zaistnienia wakatu we władzach statutowych Stowarzyszenia albo złożenia wniosku lub żądania.

§19
W każdym wypadku zawiadomienie członków Stowarzyszenia o zwołaniu Walnego Zebrania powinno:
1. Mieć miejsce co najmniej 21 dni przed wyznaczonym terminem obrad.
2. Zawierać dokładną informację odnośnie daty, godziny i miejsca obrad.
3. Zawierać planowany porządek obrad.
4. Być przeprowadzone w sposób skuteczny, przy czym zawiadomienie to może odbywać się drogą elektroniczną.

§20
W przypadku niezwołania przez Zarząd Walnego Zebrania Członków (zwyczajnego lub nadzwyczajnego) w wymaganych terminach określonych w §17 i 18, Komisja Rewizyjna zwołuje obrady Walnego Zebrania w terminach określonych w §18 ust. 3.

§21
1. Obrady Walnego Zebrania Członków otwiera Prezes Stowarzyszenia lub w zastępstwie inny członek zarządu, po czym następuje wybór Przewodniczącej/ego i Sekretarz/a obrad Walnego Zebrania.
2. W razie konieczności przeprowadzenia głosowań tajnych dokonuje się również wyboru Komisji Skrutacyjnej (minimum 2 osoby). Członkami Komisji Skrutacyjnej obrad Walnego Zebrania nie mogą być członkowie kandydujący do władz wybieralnych Stowarzyszenia.
3. Sporządzony z przebiegu Zebrania protokół podpisuje Przewodniczący/a i Sekretarz obrad. Do protokołu obrad dołącza się protokół z przeprowadzonych głosowań tajnych podpisany przez członków Komisji Skrutacyjnej.

§22
1. Do kompetencji Walnego Zebrania należy w szczególności:
a) określanie głównych kierunków działania Stowarzyszenia,
b) uchwalanie zmian Statutu,
c) uchwalanie programów organizacyjnej i finansowej działalności Stowarzyszenia,
d) wybór i odwoływanie członków władz wybieralnych Stowarzyszenia,
e) udzielanie absolutorium członkom Zarządu na wniosek Komisji Rewizyjnej; nieudzielenie absolutorium nie powoduje skutku w postaci odwołania członka Zarządu,
f) udzielanie absolutorium członkom Komisji Rewizyjnej; nieudzielenie absolutorium nie powoduje skutku w postaci odwołania członka Komisji Rewizyjnej,
g) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia oraz sprawozdań finansowych,
h) ustalanie wysokości składek członkowskich oraz innych świadczeń, ulg i zwolnień od tych składek i świadczeń,
i) rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłaszanych przez członków Stowarzyszenia,
j) rozpatrywanie odwołań w sprawach członkowskich od uchwał Zarządu,
k) podejmowanie uchwał o przystąpieniu do innych organizacji,
l) nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego,
m) podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
n) podejmowanie uchwał o podjęciu i zaprzestaniu działalności gospodarczej,
o) podejmowanie uchwał w innych sprawach wniesionych pod obrady.
p) podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych organów Stowarzyszenia.
2. Walne Zebranie może uchwalić Regulamin Prac Walnego Zebrania, który wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez Walne Zebranie Członków.

Zarząd
§23
1. Zarząd jest organem wykonawczym Stowarzyszenia. Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków i reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz.
2. Zarząd składa się z trzech do pięciu osób. Członkowie Zarządu wybierają spośród siebie Prezesa Zarządu, kierującego pracami Zarządu. Mogą również wybrać spośród siebie Wiceprezesa Zarządu, kierującego pracami Zarządu w zastępstwie Prezesa Zarządu oraz Sekretarza i Skarbnika. Poza wyraźnymi postanowieniami niniejszego Statutu prawa i obowiązki wszystkich członków Zarządu opierają się na zasadzie ich równego statusu.
3. W razie, gdy skład Zarządu ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, Zarząd może podjąć decyzję o dalszym działaniu w zmniejszonym składzie, o ile pozostała liczba jego członków wynosi minimum trzy osoby. Decyzja taka podejmowana jest na drodze uchwały Zarządu. Po podjęciu uchwały Zarząd zawiadamia o tym fakcie wszystkich członków Stowarzyszenia listownie lub za pośrednictwem wiadomości e-mail. Jeżeli Zarząd postanowi uzupełnić swój skład, może to nastąpić na drodze kooptacji, której dokonują działający jednomyślnie pozostali jego członkowie. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę skłądu organu. Dokładną procedurę postępowania określa Zarząd w Regulaminie pracy Zarządu.
4. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
5. Zarząd może uchwalić Regulamin Prac Zarządu, który wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez Zarząd.
6. W umowach między Stowarzyszeniem a członkiem Zarządu oraz w sporach z nim Stowarzyszenie reprezentuje członek Komisji Rewizyjnej wskazany w uchwale Komisji Rewizyjnej lub pełnomocnik powołany uchwałą Walnego Zebrania Członków.
7. Członkom Zarządu może zostać przyznane uchwałą Komisji Rewizyjnej wynagrodzenie za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją.

§24
1. O ile niniejszy Statut nie stanowi inaczej, Zarząd podejmuje uchwały na posiedzeniach, zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów członków Zarządu decydujący jest głos przewodniczącego posiedzenia Zarządu. Uchwały Zarządu mogą być podjęte na posiedzeniu, jeżeli wszyscy członkowie zostali o tym posiedzeniu zawiadomieni.
2. Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes Zarządu, Wiceprezes Zarządu lub działających łącznie co najmniej dwóch członków Zarządu, z własnej inicjatywy albo na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej.
3. Posiedzenia Zarządu zwołuje się zawiadamiając wszystkich członków Zarządu za pomocą teleinformatycznych środków przekazu na adres email lub nr telefonu wskazany pisemnie przez członka Zarządu. W zawiadomieniu należy oznaczyć dzień, godzinę i miejsce posiedzenia oraz planowany porządek obrad. W przypadku zamierzonej zmiany Statutu Stowarzyszenia należy wskazać istotne elementy treści proponowanych zmian. Zawiadomienie musi być wysłane co najmniej 21 dni przed ustaloną datą. Regulamin Prac Zarządu może zawierać określenie dodatkowych sposobów zwoływania posiedzeń Zarządu. W przypadku nieobecności Prezesa Zarządu i Wiceprezesa Zarządu, przewodniczącego posiedzenia wybierają obecni na posiedzeniu członkowie Zarządu.
4. Zarząd może podejmować uchwały bez odbycia posiedzenia, w drodze głosowania pisemnego lub głosowania za pośrednictwem poczty elektronicznej lub głosowania przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Uchwały podejmowane poza posiedzeniem zapadają zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów członków Zarządu decydujący jest głos Prezesa Zarządu. Uchwała Zarządu podjęta poza posiedzeniem jest ważna, jeżeli wszyscy członkowie Zarządu zostali powiadomieni o treści projektu uchwały.

§25
Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
1. Realizacja celów Stowarzyszenia oraz uchwał Walnego Zebrania Członków.
2. Określanie szczegółowych kierunków działania Stowarzyszenia.
3. Przygotowywanie projektu budżetu.
4. Zarząd majątkiem Stowarzyszenia.
5. Podejmowanie decyzji w sprawie zbycia lub nabycia majątku Stowarzyszenia.
6. Zwoływanie Walnych Zebrań Członków.
7. Powoływanie zespołów do realizacji określonych zadań.
8. Zatrudnianie i zwalnianie pracowników.
9. Prowadzenie dokumentacji członkowskiej.
10. Wnioskowanie o nadanie godności członka honorowego.
11. Składanie sprawozdań corocznych ze swej działalności przed Walnym Zebraniem Członków.
12. Przedkładanie sprawozdań corocznych ze swej działalności Komisji Rewizyjnej, przynajmniej 2 tygodnie przed Zwyczajnym Walnym Zebraniem Członków.

§26
1. Każdy członek Zarządu ma prawo i obowiązek prowadzenia spraw Stowarzyszenia. Każdy członek Zarządu może prowadzić bez uprzedniej uchwały Zarządu sprawy nieprzekraczające zakresu zwykłych czynności Stowarzyszenia.
2. Jeżeli jednak przed załatwieniem sprawy nieprzekraczającej zakresu zwykłych czynności Stowarzyszenia choćby jeden z pozostałych członków Zarządu sprzeciwi się jej przeprowadzeniu lub jeżeli sprawa przekracza zakres zwykłych czynności Stowarzyszenia, wymagana jest uprzednia uchwała Zarządu.
3. Odwołany członek Zarządu lub członek, który złożył rezygnację, zobowiązany jest do udzielenia pozostałym członkom Zarządu oraz członkom Komisji Rewizyjnej wszelkich wyjaśnień i informacji dotyczących pełnionej przez siebie funkcji, w szczególności dotyczących podjętych czynności faktycznych i prawnych, w terminie 14 dni od momentu odwołania lub rezygnacji.


Komisja Rewizyjna
§27
1. Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej Stowarzyszenia powołanym do sprawowania kontroli nad jego działalnością. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się minimum raz na sześć miesięcy.
2. Komisja Rewizyjna składa się z trzech do pięciu osób. Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają spośród siebie Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, kierującego pracami Komisji Rewizyjnej. Mogą oni również wybrać spośród siebie Wiceprzewodniczącego Komisji Rewizyjnej, kierującego pracami Komisji Rewizyjnej w zastępstwie Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. Poza wyraźnymi postanowieniami niniejszego Statutu prawa i obowiązki wszystkich członków Komisji Rewizyjnej opierają się na zasadzie ich równego statusu.
3. W razie, gdy skład Komisji Rewizyjnej ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, Komisja Rewizyjna może podjąć decyzję o dalszym działaniu w zmniejszonym składzie, o ile pozostała liczba jej członków wynosi minimum trzy osoby. Decyzja taka podejmowana jest na drodze uchwały Komisji Rewizyjnej. Po podjęciu uchwały Komisja Rewizyjna zawiadamia o tym fakcie wszystkich członków Stowarzyszenia listownie lub za pośrednictwem wiadomości e-mail. Jeżeli Komisja Rewizyjna postanowi uzupełnić swój skład, może to nastąpić na drodze kooptacji, której dokonują działający jednomyślnie pozostali jego członkowie. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę skłądu organu. Dokładną procedurę postępowania określa Komisja Rewizyjna w Regulaminie pracy Komisji Rewizyjnej.
4. O ile niniejszy Statut nie stanowi inaczej, Komisja Rewizyjna podejmuje uchwały na posiedzeniach, zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów członków Komisji Rewizyjnej decydujący jest głos przewodniczącego posiedzenia Komisji Rewizyjnej. Uchwały Komisji Rewizyjnej mogą być podjęte na posiedzeniu, jeżeli wszyscy członkowie zostali o tym posiedzeniu zawiadomieni.
5. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej zwołuje Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, Wiceprzewodniczący Komisji Rewizyjnej lub działających łącznie co najmniej dwóch członków Komisji Rewizyjnej, z własnej inicjatywy albo na pisemny wniosek Zarządu.
6. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej zwołuje się zawiadamiając wszystkich członków Komisji Rewizyjnej za pomocą teleinformatycznych środków przekazu, na wskazany adres email lub nr telefonu przedłożony Zarządowi pisemnie przez członka Stowarzyszenia. W zawiadomieniu należy oznaczyć dzień, godzinę i miejsce posiedzenia oraz planowany porządek obrad. W przypadku zamierzonej zmiany Statutu Stowarzyszenia należy wskazać istotne elementy treści proponowanych zmian. Regulamin Prac Komisji Rewizyjnej może zawierać określenie dodatkowych sposobów zwoływania posiedzeń Komisji Rewizyjnej. Zawiadomienie musi być wysłane co najmniej 21 dni przed ustaloną datą.
7. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej i Wiceprzewodniczącego Komisji Rewizyjnej przewodniczącego posiedzenia wybierają obecni na posiedzeniu członkowie Komisji Rewizyjnej.
8. Komisja Rewizyjna może podejmować uchwały bez odbycia posiedzenia, w drodze głosowania pisemnego lub głosowania za pośrednictwem poczty elektronicznej lub głosowania przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Uchwały podejmowane poza posiedzeniem zapadają zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów członków Komisji Rewizyjnej decydujący jest głos Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. Uchwała Komisji Rewizyjnej podjęta poza posiedzeniem jest ważna, jeżeli wszyscy członkowie Komisji Rewizyjnej zostali powiadomieni o treści projektu uchwały.

§28
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
1. Kontrolowanie merytorycznej i finansowej działalności Stowarzyszenia.
2. Składanie sprawozdań corocznych ze swojej działalności Walnemu Zebraniu Członków, występowanie do niego z wnioskami i uwagami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli.
3. Prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków oraz Zwyczajnego Walnego Zebrania Członków w przypadku niezwołania go przez Zarząd w terminie.
4. Prawo wnioskowania o zwołanie posiedzenia Zarządu.
5. Składanie Walnemu Zebraniu Członków wniosków o udzielenie lub nieudzielanie absolutorium członkom Zarządu.
6. Prawo wybrania spośród członków Komisji Rewizyjnej pełnomocnika reprezentującego Stowarzyszenie w umowach między Stowarzyszeniem a członkiem Zarządu oraz w sporach z nim.
7. Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo brać udział z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z członkami Zarządu w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.
8. Komisja Rewizyjna może uchwalić Regulamin Prac Komisji Rewizyjnej, który wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez członków Komisji Rewizyjnej.

Rozdział V
Majątek i fundusze
§29
1. Majątek Stowarzyszenia stanowi mienie uzyskane lub nabyte przez Stowarzyszenie w czasie jego istnienia.
2. Majątek Stowarzyszenia powstaje:
a) ze składek członkowskich,
b) z wpływów z działalności statutowej,
c) z dotacji, darowizn, zapisów, subwencji, grantów, spadków, udziałów, lokat oraz innych podobnych przysporzeń majątkowych, poczynionych na rzecz Stowarzyszenia przez krajowe i zagraniczne osoby fizyczne, jednostki organizacyjne oraz prawne,
d) z dochodów z majątku Stowarzyszenia,
e) z dochodów z działalności gospodarczej,
f) z dochodów ze zbiórek i imprez publicznych, z aukcji organizowanych przez Stowarzyszenie lub na jego rzecz oraz z fantowych loterii dobroczynnych, środków pochodzące z ofiarności publicznej,
g) z dochodów z posiadanych jednostek uczestnictwa w spółkach prawa handlowego.
3. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową i rachunkowość zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
4. Funduszami i majątkiem zarządza Zarząd. Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd.

Rozdział VI
Sposób reprezentacji
§30
1. Do składania oświadczeń woli w imieniu Stowarzyszenia wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu, w tym Prezesa Zarządu lub Wiceprezesa Zarządu.
2. Oświadczenia składane Stowarzyszeniu oraz doręczenia pism Stowarzyszeniu mogą być dokonywane wobec jednego członka Zarządu.
3. Zarząd może udzielić pełnomocnictwa jednemu z członków Stowarzyszenia na podstawie podjętej uchwały. Pełnomocnictwo może być udzielone jednorazowo lub na czas określony i musi zawierać jasno określony zakres.

Rozdział VII
Zmiana Statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§31
1. Zmiana Statutu wymaga uchwały Walnego Zebrania Członków podjętej większością 2/3 głosów oddanych.
2. Stowarzyszenie rozwiązuje się na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków podjętej większością 2/3 głosów oddanych lub w innych przypadkach przewidzianych w przepisach prawa.
3. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenia jego majątku.